امروز:

و ضاقت الارض




هر کار می کنم یه ذره دلمو خوش کنم نمی تونم. 
واقعا نمیشه.

چقد آدم تاب و تحمل داره مگه؟
وضع مردم اینجوری 
وضع مسئولان اونجوری
یه عده م که دارن خون ملتو می مکند...

و ضاقت الارض....


نوشته شده در : چهارشنبه 13 آذر 1398  توسط : آدینه .    نظرات() .

برچسب ها: و ضاقت الارض ،

و تواصوا بالمرحمه...

تفسیر 90. البلد آیة 17


مهربونی مهربونی مهربون!
 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِیم ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ۱۷  سپس از کسانی باشد که ایمان آورده و یکدیگر را به شکیبایی و رحمت توصیه می‌کنند! ترجمه سپس از كسانى باشد كه ایمان آورده و همدیگر را به شكیبایى و مهربانى سفارش كرده‏اند.  آنان اصحاب یمین هستند.  و كسانى كه به آیات ما كفر ورزیدند اصحاب شومى و شقاوت هستند.  بر آنان آتشى سرپوشیده و فراگیر احاطه دارد.  نکته ها عبارت «ثمّ كان من الّذین آمنوا» دو گونه معنا شده است:  الف: كارهاى خیر مثل آزاد كردن برده و سیر كردن گرسنه، بسترى براى گرایش به ایمان و سفارش دیگران به كارهاى نیك است. ب: مقام و ارزش ایمان، بالاتر از سیر كردن گرسنه و آزادى برده است، لذا با كلمه «ثمّ» فاصله شده است.(62) «میمنة» از یمن و یمین به معناى میمنت و مباركى است و اصحاب میمنة یعنى كسانى كه بركت دائمى، ملازم و مصاحب آنان است. گویا اصحاب میمنه همان كسانى باشند كه نامه عملشان به دست راستشان داده مى‏شود. «مشئمة» از شوم به معناى نامبارك است و كلمه «مؤصدة» از «ایصاد» به معناى بستن درب و محكم كردن آن است. در قرآن، چهار بار كلمه «تواصوا» به كار رفته است: یك بار «تواصوا بالحق»، دو بار «تواصوا بالصبر» ویك بار «تواصوا بالمرحمة». تكرار كلمه «تواصوا» در یك آیه، یا براى تأكید است و یا براى آنكه هر یك از صبر و مرحمت، یك تكلیف مستقل هستند و با ترك یكى زمینه دیگرى از بین نمى‏رود.(63) هیچكس بى‏نیاز از سفارش و تشویق نیست. كلمه «تواصوا» كه در قالب باب تفاعل آمده، به معناى آن است كه سفارش به نیكى‏ها باید طرفینى و به صورت یك جریان عمومى باشد نه یك طرفه. در آیات قبل سفارش شد كه به یتیم و مسكین رسیدگى كنیم، در این آیه مى‏فرماید: دیگران را هم به رسیدگى و رحم كردن سفارش كنیم. «تواصوا بالمرحمة» با اینكه معمولاً در كنار «آمنوا»، «عملوا الصالحات» به كار مى‏رود، ولى در اینجا به جاى «عملوا الصالحات»، «تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة» آمده است گویى این دو سفارش، خود عمل صالح است.  اسلام، علاوه بر كار نیك، به عقائد و انگیزه‏ هاى افراد نیز توجه كامل دارد یعنى فرد علاوه بر آزاد كردن برده و اطعام بینوایان باید اهل ایمان نیز باشد. چه بسیارند كسانى كه حاضرند كمك‏هاى مالى و خدمات انسان دوستانه ارائه دهند ولى حاضر نیستند مكتب و راه و استدلال حق را بپذیرند! اینگونه افراد نیز واماندگانند و از عقبه‏ ها و گردنه‏ ها عبور نكرده‏ اند، لذا قرآن مى‏فرماید: شرط عبور از گردنه، خدمات و كمك‏هاى مالى به اسیر و مسكین و یتیم است به شرط آنكه همراه با روحیه حق پذیرى و ایمان باشد. «ثم كان من الّذین آمنوا» شاید مراد از دوزخ سرپوشیده، همان باشد كه در آیه‏اى دیگر مى‏فرماید: «لهم من جهنّم مهاد و من فوقهم غواش»(64 

سلام!
 اول صبحی اینو خوندم حیفم اومد براتون نیارم و نخونین. مهربون باشیم و دعوت به مهربونی کنیم.

 تقدیم با احترام.


نوشته شده در : یکشنبه 3 آذر 1398  توسط : آدینه .    نظرات() .

برچسب ها: و تواصوا بالمرحمه... ،
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic